Mit lehet kezdeni a túlsúllyal? 1. rész: Restriktív diéta

Ebben a két részes cikksorozatban bemutatom a túlsúly kezelésének két hatásos módszerét. Törekszem arra, hogy alaposan rávilágítsak minkét módszer előnyeire és hátrányaira, hogy a tények ismeretében az érintettek jól átgondolt döntést tudjanak hozni.

Restriktív diéta

Már itt az elején kiemelném, hogy ez nem egy fogyókúra! Ezúttal egy valóban működő módszerről fogok beszélni. Kétségtelen, hogy hasonló elemei is lesznek, mint a fogyókúráknak, de a két módszer között van egy hatalmas különbség: a fogyókúrák mindig csak egy bizonyos ideig tartanak, tehát kúra jellegűek. Ez a módszer azonban az egész életre szól, annak minden egyes napjára.

A stratégia két szakaszból áll. Az első a súlycsökkentő fázis. Ebben a szakaszban a cél a negatív energiamérleg fenntartása. Ennek módja, hogy a szükséglethez képes kb. 500 kilokalóriával csökkentetni kell az energia-bevitelt. Nézzünk egy konkrét esetet. Judit 160 cm magas, és 75 kg. Titkárnőként dolgozik, és nem szokott sportolni, tehát ülő életmódot él. Napi energiaszükséglete 1900 kcal. Ha Judit úgy dönt, hogy ezt a stratégiát alkalmazza, naponta 1400 kcal-t fogyaszthat el. Így, ebben a fázisban átlagosan heti fél kilót fog fogyni. Persze ez csak egy átlag! Általában az elején ennél többet veszít a diétázó, később pedig lelassul a fogyás. Mivel Juditnak 15 kg-ot kellene leadnia, arra számíthat, hogy ez legalább 30 hétbe, vagyis nagyjából 7 és fél hónapba fog telni. Ez idő alatt végig oda kell figyelnie, és napi 1400 kcal-ra kell korlátoznia az energiabevitelét.

Ha Juditnak sikerült kitartania a diéta mellett, és leadott 15 kg-ot, jöhet a második szakasz: a súlytartó fázis. Ez a szakasz addig tart, amíg Judit él. Egész további életében ennek a szakasznak a stratégiáját kell követnie, ha nem akar visszahízni. A stratégia lényege: fenn kell tartani az energia-egyensúlyt. Ahhoz, hogy Judit ne hízzon vissza, nem szabad többet ennie, mint amennyit felhasznál. Jelenleg Judit 60 kg. Egy átlagos 60 kg-os, 160 cm magas, korabeli, ülőéletmódot folytató nőnek kb. 1650 kcal-ra van szüksége naponta. Elméletileg tehát Juditnak is 1650 kcal-t kellene ennie naponta, hogy megőrizze a súlyát. A gyakorlat azonban mást mutat. Sajnos egy 160 cm-es, 60 kilós nőnek, aki diétával fogyott le erre a súlyra, nem ugyanannyi az energiaszükséglete, mint egy azonos súlyú és magasságú nőnek, aki mindig is ennyit nyomott, és nem fogyással érte el ezt a súlyt. Könnyen lehet, hogy Juditnak csak kb. 1500 kcal-t szabad majd fogyasztania, hogy ne kezdjen el visszahízni. Ez azért van így, mert az energiaszegény diéta hatására megváltozott az anyagcseréje, és valószínűleg soha nem lesz ugyan olyan hatásfokú, mint annak, aki nem fogyással érte el ugyanezt a súlyt. Szerencsére van még egy lehetőség, amit be lehet építeni ebbe a stratégiába: a testmozgás. Ha Judit növeli az energiafelhasználását, például elkezd szobakerékpározni, akkor növelheti az energiabevitelét. Azokon a napokon, amikor beiktat fél óra biciklizést, kb. 250 kilókalóriával ehet többet. Ez nagyjából 10 dkg kenyérnek felel meg. Természetesen, ha ennél többet mozog, többet is ehet.

A módszer bemutatása után lássuk az előnyöket és hátrányokat!

 Előnyök

  • Ez a stratégia működik, le lehet vele fogyni, és meg lehet őrizni az elért súlyt.
  • A fogyás miatt javul az egészségi állapot.

Hátrányok

  • Egész életre szóló korlátozásokat jelent.
  • A megfelelő energiatartalmú étrend biztosítása sok időt és energiát igényel. Pl. számolni kell a kalóriákat, és el kell készíteni a megfelelő ételeket.
  • Káros hatással lehet a társas kapcsolatokra, hisz nem mindig eheti ugyan azt, mint a többiek, ezért lehet, hogy egyes programokat inkább ki kell hagynia.
  • Nagyon-nagyon erős önuralom szükséges az állandó kísértések legyőzéséhez.
  • A legtöbb ember nem képes hosszú távon tartani.
  • A módszer elhagyásával a leadott kilók gyorsan visszatérnek – gyakran még több is, mint amennyit sikerült leadni.

 

Ez tehát a restriktív diéta módszere. Szerintem nagyon nehéz tartani, de tény, hogy van, aki képes rá. Igaz, nagyon-nagyon kevesen.

A második részben egy másik, ennél valamivel egyszerűbb módszert fogok bemutatni. Ha érdekel, kattints ide!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.