Mit csinálj, ha túletted magad?

A legtöbb emberrel időnként előfordul, hogy többet eszik a kelleténél. Úgy vélem, ez hozzátartozik a normális táplálkozáshoz, és ha csak ritkán fordul elő, nincs vele semmi baj. Ha a szülinapodon már nem vagy éhes, mikor kihozzák a tortádat, de mégis eszel egy szeletet az ünnep miatt, nem dől össze a világ. Ha Karácsonykor már jóllaktál, amikor kiderül, hogy a desszert a kedvenc süteményed, és mégis eszel belőle egy darabot, nincsen semmi baj.

Azt javaslom, az ilyen esetekben kövesd az alábbi 5 lépést!

1. Ne ostorozd magad!

Attól még, hogy többet ettél, nem vagy rossz ember. Ne mondd azt, hogy most bűnöztem! Az evés nem bűn (ahogy itt már írtam róla)! Nem kell miatta vezekelned. Azzal, hogy ostorozod magadat, még nem változik meg a helyzet, legfeljebb csak még rosszabbul fogod magad érezni.

2. Ne dramatizáld túl!

Egy túlevéstől még senki sem lett elhízott. Attól még, hogy többet ettél a desszertből, nem leszel másnapra cukorbeteg. Egy étkezés még nem sorsdöntő. Nem ezen fog múlni az egészséged vagy az alakod.

3. Fókuszálj a jelenre!

Amit megettél, azt megetted. Ez már a múlt. Nem tudod visszapörgetni az időt. Nem tudod meg nem történtté tenni az esetet. Azt javaslom, inkább lépj tovább, és fókuszálj a jelenre!

A krónikus fogyókúrázóknál szokott megtörténni, hogy egy kicsit többet esznek, mint amit beterveztek, és ezért átesnek a ló túlsó oldalára. Azt mondják: „Már úgyis elrontottam a fogyókúrát. Most már úgyis mindegy! Szóval eszek még néhány szeletet abból a sütiből!”

Ez teljesen logikátlan gondolkodás. Ne hagyd, hogy egy kis túlevésből hatalmas zabálás legyen! Az igaz, hogy vissza nem tudod már pörgetni az időt, de még mindig 100%-os befolyásod van a jelenbeli viselkedésedre. Te vagy érte felelős, hogy hogyan folytatod a napodat.

4. Figyelj a tested jelzéseire!

Ez az intuitív táplálkozás legfontosabb alapelve. A tested ugyanis nagyon jól tudja, mire van szüksége. Ha ebédnél túletted magad, akkor biztos, hogy nem leszel éhes két-három óra múlva, szóval egyáltalán nincs szükség rá, hogy uzsonnázz. Könnyen lehet, hogy este is csak enyhe éhséget fogsz érezni, így bőven kielégítheti az étvágyadat, ha csak egy könnyebb vacsorát fogyasztasz.

5. Vond le a tanulságot!

Valószínűleg a túlevés miatt érezni fogsz némi emésztőrendszeri diszkomfortot, vagy akár puffadást, fokozott gázképződést is. Ez nem egy kellemes tapasztalat. A túlevés abban a pillanatban, amikor történik, kellemesnek tűnhet, de később egyáltalán nem fogod jól érezni magadat. Szerinted megéri?

Konklúzió

Ha néha napján egy kicsit többet eszel, mint amennyivel kellemesen jóllaktál, ne ess kétségbe! Időnként mindenkivel megesik. Lépj tovább, és vond le a tanulságot! Ha viszont nálad ez gyakran előfordul, akkor javaslom, hogy kérj segítséget. A rendszeres túlevés lelki problémák kifejeződése is lehet, ezért valószínűleg leginkább egy pszichológus tud benne segíteni.

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás