Intuitív táplálkozás a dietetikus eszköztárában

Ha elmész ma Magyarországon egy dietetikushoz, szinte biztos, hogy semmit nem fogsz tőle hallani az intuitív táplálkozásról. Ha ugyanezt teszed az Egyesült Államokban, már sokkal nagyobb rá az esély. Ahogy ebben a cikkben is írtam róla, az USA-ban a dietetikusok többsége ismeri, és nagy arányban használják is az intuitív táplálkozás szemléletét. De vajon hol a helye ennek a szemléletnek a dietetikus eszköztárában?

Mi történik, ha elmész egy dietetikushoz?

Nagy valószínűséggel alaposan kikérdez, felveszi a táplálkozási anamnézisedet, és a célodnak megfelelően ad tanácsot az étrended átalakításához. Ha egy kevésbé jó dietetikust sikerül kifognod, a kezedbe nyom egy diétás papírt, ami tele van írva sablonos tanácsokkal, és elmondja neked, mit egyél, és mit ne egyél. A legtöbben ehhez még azt is hozzáteszik, mostantól hány kalóriát, és hány gramm fehérjét, szénhidrátot és zsírt kell enned.

A dietetikus eszköztára

Ha hozzám jössz el személyes konzultációra, ne számíts sablon megoldásokra. Én úgy szoktam dolgozni, hogy feltárom, hol van most az illető, és hová szeretne eljutni. Van tehát egy kezdőpont és egy vágyott cél. A feladatunk az, hogy megtaláljuk a kettő közti utat. Ez viszont nem olyan egyszerű, mivel ahány ember, annyi út. Nincs két egyforma eset, ezért nincs két teljesen egyforma megoldási stratégia sem. Nos, ekkor jön a képbe a dietetikus eszköztára.

Egy jó szakembernek számos eszköz van a birtokában, és mindig azt veszi elő, ami az adott munkához szükséges. Aki mindig ugyanazzal az eszközzel dolgozik, az nem valószínű, hogy mindent meg tud vele „szerelni”. Többféle eszközre van szükség! Az egyik ilyen eszköz az intuitív táplálkozás.

Kinek ajánlom az intuitív táplálkozást?

Fontos kiemelni, hogy az intuitív táplálkozás NEM EGY DIÉTA! Az intuitív táplálkozás egy SZEMLÉLET, melynek számos alapelve van.

Az intuitív táplálkozás irányzatát két amerikai dietetikus fejlesztette ki, ők írták meg az Intuitive Eating című könyvet (nagyon jó olvasmány, csak ajánlani tudom!). Ez a könyv kifejezetten olyanoknak  íródott, akik szinte állandóan fogyókúráznak, de sosem érnek el tartós fogyást. Újabb és újabb fogyókúrákat próbálnak ki, a súlyuk föl-le jójózik, de a végeredmény mindig csalódás, kudarc és önvádlás. Ők a krónikus fogyókúrázók.

Az intuitív táplálkozás szemléletét elsősorban a krónikus fogyókúrázóknak ajánlom, hisz elsősorban számukra lett kifejlesztve. Ez nem jelenti azt, hogy más ne profitálhatna belőle, de a legtöbbet bizonyosan a krónikus fogyókúrázók fogják.

Miért segít az intuitív táplálkozás a krónikus fogyókúrázóknak?

Azért, mert ők már teljesen elvesztették a szervezetük belső szabályozó rendszerének kifinomult működését. Ők évek, évtizedek óta az alábbi két üzemmód valamelyikében vannak:

A, fogyókúrás szabályokat követnek, amik előírják mikor, mit és mennyit egyenek

B, mivel nem tudják tartani a szabályokat, bedobják a törölközőt és túleszik magukat, ilyenkor nem is nagyon gondolkoznak, csak élvezik a „tiltott gyümölcsöket”

Aki így él, az teljesen elszakad a szervezete belső szabályozó rendszerétől. Minél hosszabb ideig nyomja el valaki az éhség és a jóllakottság jelzéseit, annál kevésbé lesz rájuk érzékeny. Egy idő után, szabályok nélkül már nem is igazán tudja, mikor, mit és mennyit kellene ennie. Ezért inkább el is kezd egy újabb fogyókúrát…

A krónikus fogyókúrázók a fogyókúrák börtönében élnek. Újra és újra körbe-körbe mennek a fogyókúrák ördögi körében: fogyókúra + visszahízás + fogyókúra + visszahízás…

Ha valaki beragadt a fogyókúrák ördögi körébe, nem újabb étrendi szabályokra van szüksége, hanem SZABADULÁSRA! Ki kell jönni a fogyókúrák börtönéből, és ennek egyetlen módja van: ABBA KELL HAGYNI A FOGYÓKÚRÁZÁST!

Ez egy krónikus fogyókúrázó számára rendkívül félelmetesen hangzik (tudom, mert egykor én is az voltam). Szinte el sem tudják képzelni, hogy semmilyen szabályt ne kövessenek, márpedig a gyógyuláshoz erre van szükség. El kell engedni a szabályokat, és végre a szervezet jelzéseire kell odafigyelni. Fejleszteni kell az interoceptív érzékenységet, és újra kell tanulni az intuitív táplálkozást.

Intuitív táplálkozással a gyógyulásért

Egy krónikus fogyókúrázó számára az intuitív táplálkozás GYÓGYÍT. Ezen a folyamaton én is keresztülmentem fiatalabb koromban, és volt szerencsém másokat is segíteni ezen az úton. A változások fantasztikusak. Igazi jellemfejlődésről van szó. Véleményem szerint, ezt semmiféle diéta nem pótolhatja.

Az eszközök változhatnak

Ahogy a különféle életszakaszokban más és más helyzetekben vagyunk, más-más eszközökre lehet szükségünk. Ez a táplálkozásra is igaz. Egy krónikus fogyókúrázó számára a legjobb eszköz az intuitív táplálkozás. Ha azonban már teljesen „kigyógyult” a fogyókúrákból, elképzelhető, hogy más eszközökre is szüksége lehet. Ehhez szintén egy jó dietetikus szakember vagy egy coach tud segítséget nyújtani. (Mondtam már, hogy én mindkettő vagyok?)

Neked milyen eszközre van szükséged?

Ennek eldöntéséhez vagy nagyon jó önismeretre, vagy külső segítségre lehet szükség. Ha felismerted, hogy Te krónikus fogyókúrázó vagy, azt javaslom, kezdj el tanulni az intuitív táplálkozás szemléletéről.