Fogyókúramentes tippek a karácsonyi étkezéshez

Ebben a cikkben adok 5 tanácsot, melyek segíthetnek, hogy szélsőségek nélkül élvezhesd a karácsonyi étkezéseket és persze a finom ételeket. Ezek a tippek az intuitív táplálkozás elvein alapulnak, szóval semmiféle fogyókúrás tiltást nem tartalmaznak.

1. Adj magadnak engedélyt az evés élvezetére

Hacsak nincs valamilyen diétázást igénylő betegséged (pl. cukorbetegség vagy étel allergia), akkor semmi szükség arra, hogy merev szabályokat állíts magadnak arra vonatkozóan, hogy mit vagy mennyit ehetsz. Minél több a szabály, annál több a lázadás. Minél jobban próbálsz valamit elkerülni (legyen az a mákos bejgli vagy a szaloncukor), annál jobban fogsz felé vonzódni. Tudom, hogy paradox a helyzet, de a gyakorlat azt mutatja, hogy hosszú távon azok esznek kevesebbet, akik nem is próbálnak kevesebbet enni. Sokszor azok eszik a legtöbbet az ünnepek alatt, akik éppen ezt próbálják elkerülni. Lehet, hogy a karácsonyi vacsora során sikerül ellenállnod a kísértéseknek, de könnyen megeshet, hogy később éppen Te fogsz rájárni a maradék sütikre, és amikor senki nem figyel, el is tünteted a nyomokat…

Ha történt már veled ilyesmi, akkor a saját bőrödön tapasztalhattad meg, mit vált ki az emberekből a fogyókúrás mentalítás. A tiltások vágyakozást, a vágyakozás pedig tetteket vált ki. Mi lenne, ha idén engedélyt adnál magadnak az evés élvezetére, bármilyen ételről legyen is szó? Ha ezt teszed, vedd figyelembe a további javaslataim is!

2. Figyelj a tested jelzéseire!

Ha engedélyt adsz magadnak a finom ételek élvezetére, de közben figyelmen kívül hagyod a tested jelzéseit, jó úton haladsz afelé, hogy alaposan túledd magad, és felszedj néhány kilót az ünnepek alatt. Ezt semmiképpen nem javaslom! Igen, egyél a kedvenc ételeidből, de közben figyelj oda a szervezeted jelzéseire is. Ha úgy érzed, jóllaktál, hagyd abba az evést! Erről szól az intuitív táplálkozás. Nincsenek merev szabályok, eheted, ami jólesik, de ne legyen a szabadságból szabadosság! Egy intuitív evő nem eszi túl magát, mivel az már cseppet sem lenne jó érzés. Egy intuitív evő mértékletes ínyenc. Nem vonja meg magától az élvezeteket, de nem is viszi túlzásba őket. Próbáld ki: egyél a legeslegfinomabb ételekből, és közben figyelj az éhség-jóllakottság jelzésekre. Ha kellemesen jóllaktál, fejezd be az evést! Ezzel a módszerrel tapasztalhatod meg a legkielégítőbb étkezési élményeket.

3. Tudd, hogy nem ez az utolsó vacsora

Sokan úgy ülnek le a karácsonyi asztalhoz, hogy: „Most jó sokat fogok enni, de semmi gond, mert holnaptól majd fogyókúrázom.” Mivel már most tudják, hogy holnaptól koplalni fognak, ez az utolsó lehetőségük arra, hogy igazán finomakat egyenek. Ezt ki kell használni! Ez az utolsó vacsora szindróma. Holnap már nem szabad akármit megenni, ezért jobb lesz, ha ma minél többet eszel, míg lehet. Egy krónikus fogyókúrázó így áll hozzá az ünnepi étkezésekhez. Eredmény: alaposan túl fogja enni magát, és másnap bűntudattal terhelve kezd el fogyókúrázni (ami valószínűleg nem tart majd tovább néhány hétnél…).

Sokkal jobban jársz, ha máshogy közelíted meg az ünnepi asztalt. Tudd, hogy ehetsz finomakat ma, holnap és holnapután is! Nincs értelme, hogy ma rosszullétig tele edd magad! Egyél annyit, amennyivel kellemesen jóllaksz. Ennél a pontnál fejezd be az evést, és a következő étkezéssel várj addig, míg újra megéhezel. (További segítséget az éhség-jóllakottság vezérelt evéshez itt találsz.)

4. Tudd, hogy mindenből az első néhány falat a legjobb

Az élvezetek a mennyiséggel arányosan csökkennek. Mindig az első néhány falat a legfinomabb. Ha eszel egy szelet mákos bejglit, edd lassan, és élvezz ki belőle minden falatot! Hidd el, ha betolsz még három szeletet, nem éred el ugyanezt a hatást! Már csak ezért sem érdemes túl sokat enni. A második, harmadik, negyedik szelet egyre kevésbé lesz élvezetes. Inkább állj meg a csúcson! A kevesebb több!

5. Élvezd! Ismét mondom, élvezd!

Talán ritkán hallasz ilyen tanácsot egy dietetikustól, de hidd el, nem véletlen nyomatékosítom ezt a mondandómat. Az élvezetek nagyon is fontosak. Az evés egyik fontos célja az, hogy örömforrás. Ezzel nincs semmi baj! Ha megtanulod igazán élvezni az evést, sokkal kevesebbet fogsz enni, mivel az élvezetes evés kielégítő.

Próbáld ki! Ha ott ülsz a karácsonyi asztalnál, és előtted van mindenféle földi jó, ne egyél meg akármit! Abból tegyél a tányérodra, amit a legjobban szeretsz! Ha már előtted van a finom étel, ne vesd rá magad azonnal! Először adj hálát érte! Valaki sokat dolgozott azért, hogy átélhesd ezt az élményt. Aztán vizsgáld meg a szemeddel: ugye, milyen jól néz ki? Vizsgáld meg az orroddal: milyen illata van? Aztán vágj belőle egy kisebb darabot, és kóstold meg. Ne siess! Csak lassan! Ízleld meg! Milyen a hőmérséklete, milyen az állaga, milyen ízeket érzel? Tényleg olyan finom, amilyenre számítottál? Ha igen, folytasd, egyél lassan, és élvezz ki minden falatot! Ha nem is olyan jó, akkor viszont ne edd meg! Inkább keress valami finomabbat! Minek laknál jól azzal, ami nem is ízlik annyira?

+1: Tudd, hogy nem csak az evésről szól az ünnep

Bár az kétségtelen, hogy a finom ételek bearanyozhatják az ünnepet, azért nem ez a Karácsony fő üzenete. Remélem, meg tudsz majd állni az ünnepek alatt, és hálát tudsz adni a Legnagyobb Ajándékért!

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás