Edzéssel akarsz lefogyni? Gondold újra!

Ezen a napon is rengetegen mennek le az edzőterembe azzal a nemes céllal, hogy lefaragjanak magukról pár kilót. Folyik róluk a víz, ahogy loholnak a futópadon, sőt gyakran még folpakkal is körbetekerik magukat, csak hogy még több zsír „olvadjon le” róluk. Nem nagyon élvezik a dolgot, sőt szenvednek, de azzal biztatják magukat, hogy megéri, hisz hamarosan elérhetik álmaik alakját. Vagy mégsem?

Rossz hírem van: csupán edzéssel szinte lehetetlen tartósan lefogyni. Hogy miért? Íme, néhány nyomós érv:

  • Igaz, hogy az edzés növeli az energiafelhasználást, de ezzel arányosan növeli az étvágyat is. Ha többet edzel, végső soron éhesebb is leszel, mert a szervezetednek több energiára van szüksége.
  • Ha kezdő sportoló vagy, nem valószínű, hogy túl sok kalóriát tudsz elégetni. Ha az utóbbi években nem sokat mozogtál, valószínűleg túl intenzív edzést még nem tudsz csinálni. Ha már fél órát tudsz kocogni, akkor is csak kb. 300 kalóriát égettél el (=2 vizes zsemle).
  • Megenni sokkal-sokkal könnyebb és gyorsabb, mint ledolgozni. Mutatok pár példát. Az adatok egy 80 kg-os emberre lettek kiszámolva.

Egy tányér zöldborsó leves vajas galuskával: 56 perc gyaloglás (6km/h)

Egy tányér gulyásleves: 75 perc gyaloglás (6km/h)

Egy tányér rakott burgonya: 75 perc kerékpározás (15 km/h)

Egy tányér milánói makaróni: 95 perc kerékpározás (15 km/h)

Egy tányér pörkölt nokedlivel: 62 perc futás (9 km/h)

Ahogy láthatod, igen sokat kell mozogni ahhoz, hogy ledolgozd az ebédet. Pár száz kalóriát gyorsan el lehet fogyasztani, de igen sokáig tart ledolgozni. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a legtöbb ember nem így gondolkozik. Általában jelentősen túlbecsülik az edzésük energiafogyasztását, és boldogan eszik meg a bőséges vacsit az edzés után. Aztán persze csodálkoznak, hogy miért nem mutat kevesebbet a mérleg…

Akkor inkább ne is mozogjunk?

Szó sincs róla! De ne a fogyás motiváljon rá! A rendszeres testedzésnek számos egyéb pozitív hatása van, amikre biztosan számíthatsz:

  • Javulni fog az egészséged. Pl. csökken a vérnyomásod, nő a tüdőkapacitásod, erősödik az immunrendszered, nő az inzulinérzékenységed.
  • Nő az állóképességed és az izomerőd.
  • Javul a testösszetételed. Erősítő jellegű edzés hatására izomtömeg növekedésre számíthatsz.
  • Jobb lesz az alakod. Még ha egy dekát sem fogsz, akkor is sokkal jobban fogsz kinézni. Szebb lesz a tartásod, és feszesebbek lesznek az izmaid.
  • Formálódik a jellemed. Nő a kitartásod és az önbizalmad.
  • Jobb lesz a kedved. A mozgás hatására termelődő endorfin hangulatjavító hatású.

Ha rám hallgatsz, inkább ezek motiválnak. Így elkerülheted a csalódást, és nem hagyod abba a mozgást, ha pár hét után még mindig ugyan annyit mutat a mérleg. Viszont a fenti pozitív mellékhatások motiválni fognak, hogy folytasd az edzést, hisz valójában sokkal jobb a közérzeted tőle, így megéri csinálni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.