A böjt és az intuitív táplálkozás

Az intuitív táplálkozás legfőbb alapelve az, hogy étkezz a tested jelzésivel összhangban. A gyakorlatban ez a következőket jelenti:

  1. Akkor egyél, ha valódi fizikai éhséget érzel!
  2. Csak addig egyél, míg kellemesen jóllaksz!
  3. Figyeld meg, hogyan hatnak a testedre a különféle élelmiszerek, és azokból az élelmiszerekből állítsd össze az étrended, melyek pozitívan hatnak a szervezeted működésére!

Ha valaki így étkezik, nincs szüksége diétás szabályokra, hiszen a teste jelzéseiből meg tudja állapítani, mire van szüksége, mikor és mennyit egyen, és mely élelmiszereket részesítse előnyben. A tudományos vizsgálatok és a gyakorlati tapasztalatok is azt bizonyítják, hogy az intuitív evők egészséges, kiegyensúlyozott étrendet követnek, és jellemzően normál testsúlyúak. (Az intuitív táplálkozással kapcsolatos kutatásokról ebben a cikkben olvashatsz.)

Azonban van egy nagy probléma az intuitív táplálkozással kapcsolatban: a legtöbb ember nem képes rá. Csecsemő korunkban mindnyájan intuitív evők vagyunk, és maximálisan a testünk jelzéseire hagyatkozva étkezünk, de ahogy felcseperedünk, sokunk elveszíti az intuitív táplálkozás képességét. A legtöbb felnőttre, de általában már az iskolás korú gyermekekre is jellemző, hogy a táplálkozásukat nagyrészt külső tényezőkre alapozzák, és nem figyelnek oda a szervezetük jelzéseire.

Ennek hosszú távon az a következménye, hogy az interoceptív érzékenységük egyre rosszabb lesz, vagyis már nem képesek annyira észlelni a testük kifinomult belső jelzéseit. Így lehet elveszíteni az intuitív táplálkozás képességét.

Mi a helyzet a böjttel?

A böjt, vagyis az ételtől való tartózkodás egyáltalán nem tűnik intuitív cselekedetnek. Aki böjtöl, az NEM a teste jelzéseit követi, hisz akkor sem eszik, ha éhes. Tudatosan felülírja az éhségjelzéseket, és ellenáll az evésre késztető ösztönöknek. Hát, ez teljesen szembe megy az intuitív táplálkozásnak, és ÉN MÉGIS AJÁNLOM.

Miért érdemes rendszeresen böjtölni?

Bár a böjt nem tűnik intuitívnak, mégis elősegíti az intuitív táplálkozás újratanulását. Ez a paradoxon! Lemondasz az evésről, noha a testednek szüksége van rá, és ezzel mégis jobban rá tudsz hangolódni a belső jelzésekre. De miért?

Azért, mert A BÖJT FEJLESZTI AZ INTEROCEPTÍV ÉRZÉKENYSÉGET.

Ezt tapasztalatból is tudom mondani. Amikor egy böjt során tudatosan lemondok az evésről, a nap során erőteljes éhségjelzéseket tapasztalok. Ez nem túl kellemes, de mégis nagyon hasznos. A böjt során tapasztalt éhség megtanít megkülönböztetni a valódi éhséget az egyéb okokból megjelenő evési vágytól. Ha már egy napja nem ettél, akkor biztos lehetsz benne, hogy amit érzel, az valódi fizikai éhség. Ilyen az, ha a szervezetednek valóban szüksége van a táplálékra. Ha legközelebb azért támad kedved enni, mert stresszes vagy, egyértelműen tudni fogod, hogy ez az érzés nem igazi éhség.

Ráadásul a böjt az önfegyelmet is edzi, erre pedig mindenkinek nagy szüksége van, nemcsak az evésben, de az élet valamennyi területén. Egy rendszeresen böjtölő személy újra és újra megfegyelmezi a testét, és képes önuralmat gyakorolni a vágyai fölött. Ennek hosszú távon rengeteg pozitív velejárója van. Aki képes böjtölni, az képes lesz az egészséges táplálkozásra is. Mivel az önuralom olyan, mint egy izom, a rendszeres edzések hatására egyre erősebb lesz. A böjt nagyszerű eszköz az önuralom edzéséhez.

A böjt pozitív hatásai

A böjt pozitív hatása tehát az, hogy fejleszti a szervezeted belső jelzéseire való érzékenységedet és erősíti az önuralmadat. Ezek is szuper hatások, de ennél még sokkal-sokkal több előnye is van. Ha érdekel, gyere el március 9-én az Aurum Életműhelybe, ahol egy teljes előadást hallhatsz tőlem a böjt egészségre gyakorolt hatásairól. Ha eddig nem böjtöltél, gyere el, és biztosan kedvet fogsz kapni hozzá!

További információ és jelentkezés itt: Miért jó, ha éhezünk?